Hur får man tiden att räcka & leva i nuet?

Yesterday is history, tomorrow a mystery and today is a gift!  Många trasslar med sitt livspussel och får det inte att gå ihop. Man planerar för framtiden samtidigt som man gör något annat o bearbetar gårdagen eller ältar bekymmer, ofta i en ”konversation” med någon annan, på ett möte eller i sängen när man behöver stänga av hjärnan och sova. 

En viktig del av vägen till lycka o mental träning är förmågan att leva i nuet. Att vara närvarande helt och fullt och inte någon annanstans. Den som inte kan vara här och nu kan inte njuta. Med inventering av sin tid, träning o planering kan man bli bättre på det. Hur man avsätter tid för sina göromål, utvecklar ritualer för dem o njuter av dem istället för att stressa livet ur sig av dem, är en mycket viktig del i konsten att få tiden att räcka till o njuta i nuet.

Som lärare o företagare jobbade jag mycket hemma. Morgnarna präglades av ångest då jag skulle hinna ut med hunden, ta disken, tvätten o plocka undan efter familjen som var mästare på att lämna allt de tagit fram i väntan på att den goda fen skulle trolla bort det. Jag stressade så jag kunde få något ”riktigt ” gjort och försökte planera annat samtidigt.  Varje minut jag ”ödslade” på städningen ökade min ångest och minskade stress-toleransen.

När min hälsa gick åt skogen (igen) funderade jag hur jag kunde förändra min attityd o arbetssätt då det bidrog till hur dåligt jag mådde?  Jag gjorde ett schema där jag kartlade varje minut av dagen och vad jag gjort. Det blev glasklart att jag hade ”minustid”. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna må bra på det viset. Jag var tvungen att börja delegera, prioritera, effektivisera o dessutom avsätta tid för mig själv i schemat.

Hur stor del av dygnet o veckan;  jobbade, städade, lagade mat, diskade, tvättade,  handlade, reste,  såg på TV/ läste , kopplade av, träffade vänner, tränade o SOV jag?

När jag inventerat all tid kom sedan planen hur jag skulle förändra? Det fanns ingen tid för mig? Jag behövde effektivisera o ställa ultimatum på andra som tyckte det var helt okej att jag gjorde allt och var rätt nöjda med detta.

Ett schema gjordes upp för vem som ansvarade för vad. Vi anlitade också städhjälp en gång i veckan. Det blev tyvärr ytterligare ett stress-moment för jag for runt som en vett-villing innan hon kom o plockade undan veckans skitiga tvätt, disk o smuts som fanns på de mest oväntade ställen..

Efter ett tag inträffade det paradoxala att jag frigjort för mycket tid till mentalt arbete som över-belastade hjärnan. Den enda tiden hjärnan vilade var när jag städade. Jag sa upp städhjälpen men istället för att ägna hjärnans skarpaste stund på förmiddagen farande som en stressad vettvilling i ångest, stålsatte jag mig efter att jag njutit av en morgon-promenad i skogen med hunden, strunta i tvättberget o att det såg ut som ett bombnedslag överallt,  bara gå upp och sätta mig på kontoret. Där jobbade jag effektivt fram till lunch då det var paus och återigen dags för en avkopplande promenad. Sedan ägnades en timme åt meditativ städning där jag visste att jag avsatt tid för att städa till skön musik i stereon. Därefter blev det arbetspass nr två tills det var dags att gå ner o laga middagen i lugn och ro.  Återigen med mysig musik och tända ljus vid spisen. Middagen blev vår mys-stund då vi pratade o hade skön musik o levande ljus. Mannen förbjöds läxa upp sonen vid matbordet. Den var till för njutning. Efter maten krävde jag att de tog disken o började följa ett par TV- serier jag inte gjort förut som blev ”min” tid för avkoppling.

Jag tränade på att; göra en sak i taget, färdigt, långsamt o medvetet utan krav på perfektion med pauser emellan.  Jag avsatte tid för reflektion, meditation o utvecklade ritualer med läsning, varma bad o dylikt. Städning o matlagning blev en njutbar ritual. Jag försökte undvika att göra det som var bråttom o istället höja blicken o göra det som var viktigt, dvs prioritera. Om man lägger till att vara vänlig o hjälpsam så har vi ZEN- filosofi. Mitt problem var dock att jag var för snäll, hjälpsam och vänlig. Jag bytte ut det mot att säga NEJ oftare istället. Om de slutade gilla mig så fick det vara. Tyvärr var jag omgiven av folk o familj som inte tålde det, vilket gav ödesdigra konsekvenser. Jag råder ändå alla att göra det. Vi ska inte låta andra styra vårt liv under några omständigheter!

Inköp och matlagning effektiverades genom en matsedel med storkok för hela veckan där resterna kunde nyttjas i andra rätter. Jag handlade, han packade upp. Jag tvättade, han fick hänga och lägga in. Jag beslutade också att inte jobba efter 20.00. Tidigare började arbetspass nr 3 alltid efter maten till läggdags vilket inte gav hjärnan tid att varva ner o skapade sömn-problem. Det var inte mitt problem att vi behövde tre personal att göra mitt jobb. Det fick ta den tid det tog eller gå åt skogen. Någon super-woman eller troll-kvinna var jag inte även om jag ansträngde mig för att ”trolla med knäna” jämt.

Jobbar du oxå för tre? Eller är projekt-ledaren för allt i familjen AB?  Kanske dags att sätta ner foten lite? Vad är det värsta som kan hända då? Du får sparken? Blir inte älskad längre? Då omger du dig inte med rätt människor som uppskattar dig utan såna som utnyttjar dig.

Inventera din egen tid och dina egna förutsättningar och avsätt tid för DIG o vad DU vill, NÄR o HUR. Ställ KRAV på din omgivning. Försök oxå att sätta lite guldkant på din vardag o njut av den med nära o kära. Skjut inte upp allt till semestern som skapar orimliga förväntningar.  Kom överens att ni ska ha det trevligt. Ni kanske kan laga mat tillsammans någon dag i veckan eller basta, bada, bowla eller vad det nu kan vara? Eller om du vill göra det med en vän? Tjejträff eller pokerkväll ? Ibland behöver man semester från familjen oxå om man inte ska kväva varandra.

När du nu gör något så är poängen att du inte planerar för framtiden och tänker på vad du gjorde igår samtidigt. Avsätt tid för planering.  Avsätt också tid för eftertanke och reflektion, gärna i en dagbok varje dag. Det är ett enastående verktyg för själv-utveckling. Ett ”bokslut” över din dag som avslutas med vad du hoppas o vill o kanske vad du är glad för. Nu slipper du oroa dig för att glömma saker o kan ägna natten åt att sova, inte det du nyss gjort som du ändå glömt när du vaknat.

FÄRG-SCHEMA FÖR PRIORITERING där man skriver uppgift där den passar. En mindmap i moln-modell blir effektivare om man tar en överstryknings-penna för att ange status på uppgiften.

1. VIKTIGT & BRÅTTOM =GULT => DELEGERA FORT ELLER LÖS DIREKT

2. VIKTIGT =BLÅTT => det är viktigt att höja blicken emellanåt och fokusera på framtiden strategiskt. Hur ska du nå dina mål? Om du bara tittar på motorhuven kommer du köra i diket och om båten läcker och du bara öser utan att laga hålet går du under.

3. BRÅTTOM = GRÖNT => här står det att man ska undvika att bli avbruten o att felaktigt ta på sig ansvaret för någon annans kris. Det skulle lika gärna kunna handla om hur bråttom det verkligen är att STÄDA eller TVÄTTA, svara på mailet /messet? Det kan väl vänta?? Ingen dör väl? Mer än du.. SÄTT GÄRNA EN SKYLT PÅ DIN SOCIALA  & RIKTIGA VÄGG samt autosvar i mailen att du pga ”för hög belastning ber om överseende att du besvarar i mån av möjlighet.” Det är inget personligt utan din syrgasmask när flyget störtar. (Lämplig bild på väggen faktiskt)

4. VARKEN BRÅTTOM ELLER VIKTIGT= RÖTT => här står att man ska undvika detta. För min del handlar det om det största slöseriet av allt på jobbet, alla förbannade MÖTEN där viktiga chefer eller medarbetare som vill vara viktiga gör en hel avhandling av något man kunde mailat eller sagt på fem minuter. Det andra är det eviga fikandet i tid och otid.. Hur mycket PENGAR kostar det att fika en halvtimme tre gånger om dagen?? Jag höll på att få hjärtattack o satt som på nålar ibland. Inte allas lyxproblem direkt, men mångas. Bjud /be om -personalen på måndagsfrukost/ fredagslunch /vin/öl istället, att vara social på eller ställ äggklockan på 15 minuter i fikarummet .. Ja .. ni fattar vad jag menar..

Vidare kan man också använda andra färger samt post-IT-lappar på badrums-dörren i något rutmönster (de flesta media-företag använde det i ett flödes-schema på whiteboard när jag jobbade). Använder man ett system i färgen kan det gula strykas över med grönt, blått eller lila och därför ändra status utan att skriva om/ kladda ner papperet. VISUELL ÖVERBLICK ÄR VIKTIGT. SÄTT PAPPERET DÄR DET SYNS. ILLUSIONEN AV KONTROLL GER TRYGGHET.

Oavsett vilket läge man befinner sig i, så är det viktigt att fundera över vad man vill göra med sin tid och hur man gör det bästa möjliga av den. Detta är något som har hjälpt mig. Det betyder ju inte att det fungerar för alla, men jag hoppas ni fått inspiration att förändra till det bättre. Kris och tvivel leder faktiskt till förändring och utveckling. Nöden må vara uppfinningarnas moder men tvivel är grunden till all förändring.

Videotips: ”How to make time for everything You want to do” ( 11 minuter). I övrigt vill jag bara flika in att det går att omvända ”dålig tid” till positiv tid. Om du har lång resväg till jobbet kanske du kan använda den tiden till att lyssna på en ljud-bok eller läsa på bussen/tåget? Gärna med avslappnande musik så du inte springer benen av dig. Jag såg fram emot att få läsa o koppla av.  Tiden till och från bussen joggade jag medvetet i bra skor.  Träna gjordes hemma i lugn o ro för att spara tid med bra övningar för flera muskelgrupper samtidigt, först till en TV- serie men det övergick till ett meditations-behov med musik där jag gick inåt.

JAG HOPPAS ALLA  BÖRJAR TVIVLA LITE MER SÅ VI KAN BÖRJA FÖRÄNDRA VÅR VÄRLDSBILD OCH VÄRLD <3