Mental hälsa

En av anledningarna till ångest och depression som inte många pratar om är att om man lever sitt liv i motsats eller ej i samklang med sitt hjärta så med tiden utvecklas stress och ångest.

När vi är små barn så ser vi hela världen som möjligheternas paradis, inget är omöjligt utan allt är nytt och skall prövas och varje dag är en lek och upptäcktsfärd. Sedan ju äldre vi blir så kommer föräldrarnas regler och värderingar och samhällets och skolans styrning att göra vår livsväg smalare och smalare. Vårt liv från att ha varit en oändlig evig sommaräng blir till en smal korridor där väggarna höjer sig över oss som stora damoklessvärd.

Istället för att trycka ner våra känslor och bara fortsätta ett sådant ofritt liv finns det möjlighet att stanna upp och fundera på vem man egentligen är. Ställa sig frågor om vad man vill och vart och varför. Är det vi själva som styr våra liv eller är det andras förväntningar och samhället som vi låter vara våra ledare eller vart tog vår fria val vägen.

Läkare och arbetsgivare och medicinbolagen vill att vi skall fortsätta springa i ekorrhjulet och de skriver gärna ut lyckopiller och matar oss med gifter i maten för att vi lydigt skall följa den breda massan. Man kan undra varför Sverige och västvärlden har bland de högsta självmordsantalen i världen och över 1miljon svenskar äter lyckopiller varje dag.

Något har gått väldigt fel i Sverige idag. Det är som Shakespeare skrev i Hamlet ”det är något ruttet i Danmark”. I detta fall Sverige. Vi måste allihop stanna upp och fundera på vad vi sysslar med.

Vi alla skall vara allt för alla andra, vi skall hjälpa all världens fattiga och vi skall vara bästa föräldrarna, bästa arbetarna, smala och vältränade, äta rätt, tycka rätt. Hela det svenska samhället har blivit en instängd bubbla där allt är förbjudet och alla som inte följer den stora massan hängs ut som farliga eller får stå som varnagel i skamstocken på sociala medier som är det nutida torget där allt bedöms och där folkdomstolar gör processen kort med oliktänkande.

Tusentals människor går in i väggen och tusentals andra lider av olika diagnoser och sjukdomar och ingen frågar sig vad är grundorsaken utan allt får bara rulla på och dövas med kemiska piller.

Reinfeldt hade rätt om att svenskarna är det sovande folket eftersom ingen verkar vakna. Vare sig det är terroristdåd där människor blir massakrerade eller när de ser hur kriminaliteten och dödsskjutningar sker varje dag och nu det senaste att pensionerna skall ytterligare försämras. Allt för att betala våra politikers inkompetenta styrande av vårt land.

Så frågan är till alla i Sverige, vad vill du göra med ditt liv? Vi har alla ett val och vad vi än väljer får det konsekvenser. Även när vi väljer att inte göra något kommet detta få konsekvenser.

Det känns som om detta val är det som se flesta gör idag i Sverige. Att stoppa huvudet i sanden och hoppas att allt blir bra. Ta ett lyckopiller eller 5 starköl på helgen och glömma problemen. Eller köpa en trisslott och hoppas vinna miljonvinsten.

Verkligheten fungerar dessvärre inte så utan skall det bli förändringar i samhället eller i vårt privata liv krävs det hårt arbete 24 timmar om dygnet. Det handlar om att bestämma sig vilket liv vill man ha.

Och så måste man först och främst se till sig själv att man mår bra. Det är som på flygplanet när de visar filmen om vad du skall göra vid olycka. FÖRST TAR DU PÅ DIG DIN SYRGASMASK sedan kan du hjälpa andra.”

Text ovan av Göran Andreasson <3 

För de som upplever att de själva eller sitt barn förändras efter vacciner är det riktigt tragiskt därför att hela immunförsvaret är förstört. Det kommer krävas omfattande arbete att få det på rätt köl igen om det någonsin går, friskare kan man bli, men hur frisk är relativt, detsamma gäller alla vuxna som upplevt att de tex efter diverse influensa sprutor eller annat plötsligt upplevt att deras hälsa plötsligt och oförklarligt gått käpprätt söderut.

För att läka sin själ finns det massor att göra, men när det gäller barn är det trygghet och kärlek som skapas via fasta ramar och rutiner samt traditioner. Autistiska barn klarar inte av att hoppa i säng innan de gjort en viss ritual etc. Man måste läsa kanske samma saga/ bada exakt samma tid o ha en viss pyjams eller dylikt. Detta är extremt viktigt. Även för vuxna autister eller halv autiuster, bör man skapa ritualer och traditioner dagligen och varje vecka. Man gör vissa saker på en bestämd tid i en viss ordning, det skapar struktur och lugn i själen, gärna med en speciell musik till som hänger upp hjärnan på detta och skapar associationer till lugn, ro och trygghet. Man vet EXAKT vad som ska komma härnäst.

Självklart måste man också sluta stressa och eliminera alla tids- och energitjuvar genom att inventera dem. Släkt, vänner och relationer som inte tillför något utan bara tar, bör man lära sig säga tack och hej och nej till! Faktum är att det viktigaste ordet att lära våra barn är inte ”ja & amen” utan NEJ!

Att avsätta tid för sig själv är lika självklart som för familjen. Tänd ljus i badrummet och ta ett bad med skön musik eller en skogspromenad i ensamhet. Visst kan man gå med vänner men att få ro i själen innebär att man ofta behöver gå inåt och få syn på sina egna tankar. Dagbok är också ett utmärkt redskap man bör skriva minst en gång i veckan, vad man är nöjd med, vad man vill förändra och hur?

Dans, yoga, promenader och träning utmärkta redskap för en själ i balans. Fokus på att lära sig andas är jätteviktigt. En stor dela av sjukdom och stress kan hänföras till dålig syre-sättning. Låter trivialt men är jätte viktigt,  så ta ett DJUPT andetag via näsan, håll det och blås ut långsamt via munnen,  sänk axlarna, räta på ryggen, ut med bröstet och in med baken! Sitt aldrig med benen i kors om du inte sitter ”skräddare”- Du förstör cirkulation och muskulatur i buk o rygg. ”Över-rörliga” bör undvika att stretcha ut ryggen för mycket som sker när vi tex sitter på huk. Det är inte bra för kotorna o kan ge bråck, smärta mm. Ryggsäck bör man ha om man bär tungt så inte ryggen blir sned.

För att hjälpa kroppen läka rekommenderar jag boken ”Kost & Kunskap men i korthet; 

a: Stötta kroppens alla organ så de fungerar. Se mer om blod, tarm, njurar, lever, hormonsystemet mm. Detta är jätte viktigt. Vi kan inte ta upp näring och avgifta oss om det inte fungerar. Då kommer alla sjukdomar som ett brev på posten.

b. Näringsrik kost med kosttillskott. Detta program har fokus på fisk /vegetariskt och liknar i stort en medelhavskost eller den kost man äter i de sk. blå zonerna där cancer och andra sjukdomar är sällsynt. Magnesium, selen, jod & D vitamin har vi ofta brister på, askorbinsyra /C vitamin kostar en tia i affären, detta bör man se till att få i sig.

c: Den viktiga vilan och sömnen. Kan man inte sova så bör man äta mer tryptofan eller köpa det i tillskott , t ex 5 htp. samt följa allmänna instruktioner för förbättrad sömn. Vila bör man göra om man kan under dagen. Gärna många mikro-pauser med andnings-teknik. Här har melatonin en superviktig roll och kan fås på recept samt beställas via nätet och dessutom finns glasögon som hindrar det blå ljuset från skärmar att störa melatoninet. Strålning kan störa sömnen liksom action-filmer/spel.

d: Meditationen och avslappnings-tekniker för att öka andningen förbättra cirkulationen.

e: Massage för att detoxa kroppen på gifter och förbättra cirkulationen. Vila o vatten efteråt!

f. Lymf-massage; som ovan, även med promenader samt avsluta dusch med kallvatten

g. Träning: som ovan . Gärna en mjuk träning som yoga, Pilates, ta Chi /Chi gong som fokuserar på meditation och andning. Promenader med andningsövningar och musik i naturen är alldeles utmärkt .

h: Emotionell stimulans: varje tanke vi tänker är en kemisk signal till kroppen som påverkar dess förmåga att förnya celler. Vid positiv stimulans kan vi faktiskt tänka oss friskare. Feel good filmer, feel good musik, sköna bad, egentid för avslappning och träning, att få läsa en bra bok i lugn och ro… att se en rolig film och få skratta kan göra underverk då det frisätter endorfiner o kemiska processer som stärker immunförsvaret. Det finns en speciell yoga- teknik med visualisering av positiva bilder samt minnen som fungerar jättebra på hjärnan. Hjärnan har svårt att skilja på fantasi och verklighet o frisätter endorfiner av minnen o inre bilder.

i.Beröring, massage o kärlek; Frisätter oxytocin som stärker försvaret enormt.

J: reducera gift o strålning: Stress, strålning och gift får man reducera genom att äta organiskt, stressa mindre och rensa ut strålnings-produkter som WIFI i hela huset samt i sovrummet. Att sova med mobilen nära kudden eller prata utan headset är direkt dumt. Lite strålningsfri tid emellan skadar inte. Glasögon finns mot det blå ljuset samt gardiner/tyger.
Fluortandkräm, aluminium-kastruller, deodoranter o solskydd med aluminium, bisofenoler i plastbytta som värms i mikrovågsugnen… microvågsmat är ett effektivt sätt att ta död på näring och antioxidanter som bör undvikas. Teflon-pannor bör man vara försiktig med då teflon är extremt giftigt med dödlig gas vid stark värme (C8)!

Vissa renar sina tänder från kvicksilver som ju faktiskt frigörs i kroppen konstant o orsakar skada. Om man kan kan göra detta under en behandling eller måste göras förebyggande vet jag inte. Det kan vara tokigt att detoxa för mycket när kroppen har annat att jobba med.
Man bör slå av på takten om kroppen inte orkar så den får chans att rensa ut och återhämta sig.

K .Vattenrenare med kolfilter bör alla ha. Vattnet är absolut inte rent och en del flaskvatten är kranvatten!

L. Ta bort glukos-chocker patogener lever av och ersätt med rätt näring & lågt GI & stabilisera med t ex kanel. Lite hel frukt ör ok efter/till mat.

M. Öka näringsupptaget genom att läka tarmen och använd Bromelain/Ananas för proteinnedbrytning så kroppens celler kan ägna sig åt att bekämpa fräammande proteiner istället.

N. Döda patogener som vi alla har latent med eller utan besvär, t ex herpes, epstein Barr, mycoplasma, Borrelia, Twar, ricksettia mm. föreslås följande ( se fg. kaptel)
1. Ta bort patogenens (alla baciller som gör kroppen sjuk) försvar med enzymer
2. Utsätt dem för syre
3. Utsätt dem för naturlig antibiotika
4. Utsätt dem för antioxidanter
5. Stärk kroppens egna immunförsvar